ועדת עיצוב מרחבי למידה

 

ועדת עיצוב מרחבי למידה מאמינה כי באמצעות הבניה נכונה של חלל ושל מצב פיזי, ניתן לשפר את איכות הלמידה, את איכות הסיטואציות החברתיות, את הגברת תחושת השייכות, הקהילתיות ואת הפיכתנו לאנושיים יותר. לשם אנו מכוונים וזה מה שמושך להמשך עשייה עבור בית הספר.

משימות אינספור עומדות לנגד עינינו: חלל ליזמות צעירה, פיתוח חלל המבואה של בית הספר כחלל תצוגה ושהייה, פיתוח של פינות למידה במסדרונות, פינות ישיבה ומנוחה אלטרנטיביות,"סלון" בית ספרי, פינות משחק ולמידה בחצר בית הספר, ועוד הרבה דברים מרגשים ויפים עבור הילדים.

הרכב הוועדה

יו"ר הוועדהמיכל שלגי -אדריכלית , דוא"ל לפניות [email protected]

חברי הוועדה (לאורך התקופה) –  ריקי מאור – גרפיקאית, שירה מזור -מאיירת , אפרת זיו זוהר -מעצבת מוצר, ענת בן כנען פטרידס – אשת שיווק, שרון לפידות – גרפיקאית, שירי ידעי – מעצבת פנים וגרפיקאית

האתגר הגדול

הוועדה לפיתוח ועיצוב מרחבי למידה  הוקמה עוד בשלב התכנון האדריכלי של "בית ספר שדות" (יולי-2013), טרם בנייתו- במטרה להשפיע על האופן בו ילדנו יחוו את המרחב היום יומי  והערכי שלהם ומתוך תפיסה שמרחב בית הספר משמש כ"מחנך שלישי" עבור התלמידים.

השיחה העכשווית הבינלאומית היא בפריצת גבולות מרחביים. הכיתה ככיתה, כחדר ,היא אמצעי פיזי הולך ומתיישן ובמקומו נוצרים מרחבים חלופיים, בהם מתקיימת למידה אחרת. כמו כן, מושקעת מחשבה מרובה בעיצובם של חללי הלימוד ע"י שימוש בחומרים, צורות וצבעים מעולם הילדים.

האתגר הגדול, בכל הקשור לעיצוב בית הספר- הוא ליצר שקט ויזואלי ועיצוב הוליסטי שיתבטא בכל חלקי המבנה.דמיינו  את המצב הקיים בבתי הספר ל "עיתון יום שישי" גדול ועמוס במידע, שמורידים ממנו  את הכותרות,המבניות וההיררכיות – וכעת עלינו להשתמש ולקרוא בעיתון, בניסיון לקבל ממנו מידע…זה לא פשוט…

החללים מתמלאים מהר מאוד בארונות, שולחנות, כיסאות, פינות יצירה וכן הלאה, מה שמשאיר לילדים מעט מאוד שטח פנוי, התצוגות על גבי הקירות, לרוב עמוסות במידע, חסרות סדר גראפי ואסתטי- ומקשות על העברה וקבלה של המסר הפשוט.

עוד בשלבים הראשונים להקמת בית הספר, חברנו יחד – קבוצה של הורים מתנדבים מתחומי האומנות (מתוך אמונה שבעיצוב בית הספר נדרש שיתוף פעולה של תחומי אומנות שונים-אדריכלות, גרפיקה, איור, עיצוב מוצר) ,כשהמטרה הינה  להעשיר את המרחב הפיזי של בית הספר ולהבנות סביבה לימודית שהיא חווייתית, מהנה, מאתגרת ואסתטית. מנהלת בית הספר היא שותפה אמיתית למחשבות ולשיח היצירה. תומכת, יוזמת ודוחפת את מטרות ורעיונות הוועדה מתוך אמונה שלעיצוב החלל תפקיד מהותי ביותר בחינוך.

שילוט כיתות הילדים

 מתוך ההכרה בחשיבות של אוריינטציה בתוך מרחב בית הספר , יוצרו שלטי הכוונה לכיתות ולמבנים. השלטים- אותיות מאוירות ועליהן דמויות מוצללות של ילדים- דמויות  מלאות הומור, קריצה, צבעוניות תוססת.

school-73-Edit
שילוט כיתה , צילום מאיה חבקין

בורדרים מגני קיר ולוחות מידע מתחלפים

על מנת להגביר את תחושת השייכות והקהילתיות הוחלט על  שימוש באייקונים מוכרים מהסביבה "הכרכורית": למשל קונטור קו הרקיע של כרכור= גגות רעפים, מגדלי המים, מבנים ששומרו וכו'…דמויות של נשים עם  עגלות ילדים, טרקטורים, נוף של שדות, ילדים משחקים וכו'..

כל מבנה קיבל אפיון שונה- כיתות א-ב: איורים המתייחסים לנופים הראשונים שהילד חווה בסביבתו, כיתות ג-ד: מצבים חברתיים של משחק ומפגש, כיתות ה-ו: מצבי למידה ומחקר

school-204-Edit
בורדר צבעוני , צילום מאיה חבקין

לוחות הידעת

יצירת  תצוגה של מידע לימודי על הקיר באמצעים חזרתיים וקבועים. ולשם כך שימוש בלוחות "הידעת" הניתנים להחלפה

school-190-Edit
לוחות הידעת , צילום מאיה חבקין

וילונות הכיתות

למראה נעים וחם שולבו בוילונות הכיתה אפליקציות של איורי הבורדרים, ובדים מעוטרים.

school-10-Edit
וילונות בכיתות , צילום מאיה חבקין

פרויקט המשחקיר

הכנת לוחות משחק ולוחות גיר ליצירה שיוצבו על גבי קירות מסדרונות הבתים. המשחקים עשויים לוחות פח ועליהם מדבקה מודפסת בטכניקה איכותית ועמידה כולל אביזרי משחק של מגנטים. המשחקים הומצאו ופותחו במפגשים משותפים של תלמידים, הורים וצוות חינוך. ולאחר גיבוש הרעיון עברו עיבוד מעמיק ביותר של תוכן המשחקים, חומריות, נראות, אביזרי משחק, הרכבת שאלות והוראות משחק. לאחר גיבוש הרעיון והעיצוב – הועברו המשחקים להפקה של חברה מקצועית העוסקת בתחום.

מראות מעוטרות

מראות השירותים עוטרו בבובות הפתעה במטרה למחזר בובות אלו ולהזכיר סביבת משחק ביתית.

school-101-Edit
מראות מעוטרות , צילום מאיה חבקין

עקרונות הוועדה

  • ליצור סביבת משחק במרחב בית הספר עבור רצף של חווית משחק מהגן לבית הספר, ובכך לאפשר תחושת חופש אך גם למידה שהיא משמחת ומהנה
  • ליצור סביבה המאפשרת מפגש חברתי נעים, אנושי, מכבד בין הילדים
  • לייצר סקרנות ללמידה, הנאה ופיתוח הדמיון ע"י קשת של התנסויות חברתיות ולימודיות מחוץ לכתלי הכיתה.
  • ליצור תחושת שייכות לקבוצה, לכיתה, לקהילה
  • ליצור תחושת מוגנות, אכפתיות, אחריות- מעצם הקניית סביבה מטופחת , מהנה, ומאפשרת.
  • אוריינטציה במרחב- עזרה בהתמצאות, הכוונה, שילוט, מידע שבלוני
  • ייצוג של מקומיות (ההיסטוריה והייחודיות של המקום)
  • ייצוג של תוכן עיצובי המבטא את הנלמד בבית הספר.
  • עיצוב סביבה מלאת הומור, עם קריצה, צבעונית ,תוססת.
  • שיקוף של עולם הילד- חזות צבעונית, אייקונים וסמלים מוכרים, צורך הילד במשחק, חזות קלה להבנה ומופשטת.

 הורים מעורבים

 ועדת עיצוב מרחבי למידה מזמינה הורים שמקצועם מתחום האומנות והעיצוב להצטרף לוועדה , כל רעיון ,עזרה ושיתוף פעולה יתקבלו בברכה.   

ניתן לפנות למיכל בדוא"ל  [email protected]   

 

כניסה למערכת